W Łukasiewicz – PORT zakończyła się właśnie pierwsza w Polsce ISN–PORT Neuroscience School – intensywna, tygodniowa szkoła poświęcona roli metabolizmu w chorobach neurodegeneracyjnych. Wydarzenie, finansowane przez International Society for Neurochemistry (ISN), zgromadziło 30 młodych naukowców z całej Europy wybranych spośród ponad 120 zgłoszeń.
Pomysłodawcą i głównym organizatorem szkoły był dr Ismail Gbadamosi, badacz z Grupy Badawczej Neuropsychiatrii Translacyjnej (TREND Lab). Szkoła została zrealizowana dzięki grantowi uzyskanemu od ISN oraz przy wsparciu zespołu realizującego projekt P4Health. – Pomysł zorganizowania szkoły zrodził się z chęci dania czegoś z powrotem społeczności młodych naukowców. To ogromna satysfakcja patrzeć, jak ta idea staje się rzeczywistością – mówi dr Gbadamosi.
ISN–PORT Neuroscience School 2025, pod hasłem The Role of Metabolism in Neurodegeneration, to wydarzenie edukacyjne łączące wykłady, warsztaty, zajęcia praktyczne i sesje mentoringowe. Uczestnicy – doktoranci i młodzi badacze – skupiali się na złożonych zależnościach między metabolizmem neuronów a procesami neurodegeneracyjnymi, zdobywając jednocześnie doświadczenie w zakresie nowych metod badawczych, modeli eksperymentalnych i technik analitycznych. Prezentowali również wyniki własnych badań i otrzymywali bezpośrednią informację zwrotną od czołowych ekspertów w dziedzinie neurobiologii.
– To był niezwykle wartościowy tydzień – ogromna dawka wiedzy i inspiracji – wspomina Daisy May Palmer z Swansea University School of Medicine w Wielkiej Brytanii, jedna z uczestniczek szkoły.
Wśród wykładowców znaleźli się wybitni eksperci z Europy i Stanów Zjednoczonych. Szczególnymi punktami programu były wystąpienia prof. Paula E. Schulza z McGovern Medical School, UTHealth Houston, uznanego neuropsychiatry i badacza chorób neurodegeneracyjnych, oraz prof. Juana Bolañosa z University of Salamanca, światowego autorytetu w dziedzinie neuroenergetyki i biologii mitochondriów. Wykłady wygłosili również m.in. dr Ali Jawaid, dr Agnieszka Krzyżosiak, dr hab. Witold Konopka, dr Raluca Contu, dr Bartosz Wojtas i dr Michał Ślęzak.
Poza częścią naukową uczestnicy podkreślali znaczenie rozwoju umiejętności miękkich oraz możliwości budowania międzynarodowej współpracy. Warsztaty z pisania wniosków grantowych, wystąpień publicznych i analizy danych prowadził dr Ali Jawaid, lider TREND Lab w Łukasiewicz – PORT, który uważa, że sukces szkoły to także dowód na dojrzewanie nowego pokolenia naukowców: – Nic nie daje badaczowi większej dumy, niż widzieć, jak jego uczniowie go przerastają. Szkoła stała się żywym przykładem tego, jak wymiana wiedzy między rówieśnikami oraz mentoring międzypokoleniowy mogą prowadzić do powstawania przełomowych kierunków badań.
Uczestnicy szkoły reprezentowali szeroki zakres dziedzin – od neurochemii i metabolomiki po bioinformatykę, modele komórkowe chorób i inżynierię tkankową. Nowe znajomości i interdyscyplinarne pomysły mogą zaowocować kolejnymi inicjatywami badawczymi w obszarze neurodegeneracji, metabolizmu i medycyny translacyjnej. – To dopiero początek – z tej grupy powstanie społeczność badaczy, która będzie współtworzyć przyszłość neurobiologii w Europie – podkreśla z optymizmem dr Gbadamosi.
Łukasiewicz – PORT planuje kontynuować działania wspierające młodych naukowców i promujące współpracę międzynarodową. Sukces pierwszej edycji ISN–PORT Neuroscience School potwierdził, że Wrocław i Łukasiewicz – PORT stają się ważnymi punktami na europejskiej mapie neurobiologii.










