OGRODSON
„Nauka przez doświadczanie”
(akronim: OGRODSON)
Projekt finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki
Nr projektu: POPUL/SN/0336/2023/01
Wartość projektu: 848 670,00 PLN
Wartość dofinansowania: 750 000,00 PLN
Okres realizacji projektu: 01.11.2023 – 31.10.2025
Kierownik projektu: Marek Staniewicz
Głównym celem projektu jest wykorzystanie potencjału centrum badawczego do upowszechniania nauki. Zaplanowane działania mają rozwijać możliwość nowoczesnego i kreatywnego sposobu uczenia się. Naszym celem jest również to, aby środowisko naukowe było postrzegane jako przyjazne i dostępne dla większej liczby osób – również tych, które na co dzień nie mają możliwości z bliska uczestniczyć w procesach naukowych. Dotyczy to szczególnie warsztatów – liczymy na to, że dzięki uczestnictwu w warsztatach część dzisiejszych uczniów wybierze ścieżkę swojego rozwoju zawodowego związaną z pracą naukową. Naturalnym uzupełnieniem warsztatów są skupiające się na prowadzonych przez naszych edukatorów szkoleniach dla nauczycieli i przedstawicieli jednostek oświatowych.
W ten sposób chcemy wesprzeć ich w codziennej pracy dydaktycznej w szkołach i przekazać im rekomendacje dotyczące nowoczesnych metod nauczania dzieci i młodzieży, wykorzystujących najnowsze zdobycze nauk. W ten sposób zapewniamy naturalny i nieskrępowany rozwój procesu dydaktycznego wszystkim stronom w nim uczestniczącym – zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Powiązanie badań naukowych z jednoczesnym wskazaniem ich utylitarnego charakteru jest jednym z naszych głównych założeń.
W praktyczny sposób każdy z uczniów podczas warsztatów, podobnie jak nauczyciel podczas szkoleń, będzie mógł zaznajomić się z tym, czym jest dzisiaj nauka, jakie są jej cele, w jakim kierunku się rozwija i jakich kompetencji trzeba nabyć, aby zostać naukowcem. Istotne jest przy tym, aby wspomniana formuła zgodna była z celami kształcenia ogólnego realizowanymi w szkołach. Dlatego też zależy nam na tym, aby uczniowie dzięki uczestnictwu w naszych warsztatach mogli zrozumieć mechanizmy przyswojenia podstaw wiedzy naukowej – szczególnie tej związanej z biologią, fizyką chemią oraz naukami pokrewnymi. Chcemy do tego dojść, wskazując jak bardzo istotny w procesie poznawczym jest praktyczny aspekt budowania wiedzy. Dzięki temu możliwe będzie (z pomocą nauczycieli) ukształtowanie u uczniów postrzegania świata jako swoistej całości. Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”.